Risico op meningitis in het zwembad: vrouw stierf na baden

Risico op meningitis in het zwembad: vrouw stierf na baden

Raadselachtige patiënt: dodelijk gevaar in het zwembad
Nadat een jonge vrouw met klachten als hoofdpijn, duizeligheid en misselijkheid naar een kliniek in de Verenigde Staten was gebracht, verslechterde haar toestand snel. De artsen stelden de diagnose meningitis vast. De patiënt stierf kort daarna. De autoriteiten ontdekten later dat haar dood verband hield met baden in een privézwembad.

Jonge vrouw sterft kort na ziekenhuisopname
In de Verenigde Staten stierf een 21-jarige vrouw aan een zeldzame ziekte veroorzaakt door de hersenetende parasiet Naegleria fowleri. Een woordvoerder van de regionale gezondheidsdienst in Inyo County, Californië, vertelde CBS News: 'Ten eerste voelde de jonge vrouw misselijkheid en duizeligheid. Dit werd gevolgd door hevige hoofdpijn ”. Omdat de pijn niet ophield, ging de patiënt uiteindelijk naar het Northern Inyo Hospital in Bishop, Californië.

Daar diagnosticeerden de artsen meningitis, een ontsteking van de hersenvliezen, op basis van de typische symptomen. Op dit moment wisten de artsen nog niet of virussen of bacteriën de ziekte hadden veroorzaakt. Ondanks het feit dat de behandeling onmiddellijk werd gestart en ongeacht de ziekteverwekker zou moeten helpen, bleef de toestand van de vrouw verslechteren. Twee dagen later werd de patiënt overgebracht naar een ander ziekenhuis in Reno, Nevada. Maar ook daar kon ze niet geholpen worden. De jonge vrouw stierf even later.

Hersenenetende parasiet verantwoordelijk voor de dood
'We konden de dood niet verklaren', zei een van de oudere artsen. 'Daarom werd een grondig onderzoek bevolen.' Toen de Amerikaanse Centers of Disease Control and Prevention (CDC) CSF- en bloedmonsters van vrouwen analyseerden, toonden de resultaten aan dat een hersenetende parasiet de dood van de jonge vrouw tot gevolg had. De eencellige Naegleria fowleri, beter bekend als 'hersenetende amoebe', leeft in warm zoet water en wordt in medische leerboeken beschreven als een ziekteverwekker die de zogenaamde primaire amoebe meningo-encefalitis veroorzaakt. De infectieroute in het huidige geval bleef aanvankelijk onduidelijk.

Zwemmen in het zwembad was gedoemd tot vrouw
Volgens een team van wetenschappers onder leiding van Jennifer Cope van de CDC na het voltooien van de onderzoeken in het "Morbidity and Mortality Weekly Report" van het bureau voor epidemische bescherming, zijn infecties met het eencellige organisme bijna altijd dodelijk. Volgens het nieuwsmagazine "Spiegel" ontdekten de experts dat de vrouw in de twee weken voor haar dood slechts één keer hoefde te zwemmen in een privézwembad, waarvan het water vlak voor het zwemmen was gemengd met chloor. Het rapport zegt dat het zwembad zich in een woestijngebied bevindt en dat het water dat uit een bergbron komt, de laatste 2,4 kilometer heeft afgelegd in een landlijn gebouwd in de jaren zestig. Volgens de informatie was de bovenkant van de buis op veel plaatsen verroest, zodat het in feite een goot was. Volgens de “Spiegel” was het water bij de lente op de dag van juli rond de tien graden Celsius toen de watermonsters werden genomen, terwijl het bij de inlaat van het zwembad rond de 37 graden was. De vrouw was in juni overleden.

Infecties zijn uiterst zeldzaam
Hoewel de CDC geen tekenen van Naegleria fowleri had gevonden in het water van het zwembad of aan de lijn, gaat ze er toch van uit dat de vrouw daar besmet is geraakt met de amoebe. Volgens het bureau onderstreept de zaak het belang van hygiëne bij het bedienen van een zwembad. Als dit goed wordt onderhouden en gedesinfecteerd, is er in principe geen risico op infectie. Naegleria fowleri komt in bijna alle delen van de wereld voor, met de Verenigde Staten en Australië als focus van distributie, volgens de CDC. Deskundigen gaan er echter van uit dat veel gevallen in ontwikkelingslanden en opkomende landen niet als zodanig worden erkend en daarom niet worden gerapporteerd. Infecties zijn echter over het algemeen zeer zeldzaam.

“In de tien jaar van 2005 tot 2014 werden in de Verenigde Staten 35 infecties gemeld, waarbij 31 mensen besmet raakten door te zwemmen in besmet recreatiewater, drie mensen een nasale irrigatie hadden met besmet leidingwater en één persoon besmet was met leidingwater op één Achtertuin ', zeiden de experts. Volgens de gezondheidsdienst hebben de afgelopen 53 jaar in totaal 133 mensen de parasiet opgelopen in de Verenigde Staten. Het sterftecijfer was echter erg hoog. Tot dusver zijn slechts drie mensen door de infectie van de dood gered. Tot dusver zijn er in Duitsland geen gevallen gemeld.

Ziekteverwekkers verspreiden zich bij temperaturen boven 30 graden
Volgens de CDC treedt infectie met Naegleria fowleri meestal op wanneer iemand tijdens het baden of duiken besmet water via zijn neus opneemt. Op deze manier kan de amoebe naar de hersenen migreren en de levensbedreigende ontsteking veroorzaken. Volgens de CDC kan men niet besmet raken door onbedoeld slikken of drinken.

Volgens informatie van het Robert Koch Institute (RKI) reproduceren de amoeben vooral bij temperaturen tussen 30 en 45 graden Celsius. De ziekteverwekker is daarom vooral wijdverbreid in zoetwater en subtropische en tropische gronden, maar ook in natuurlijk of kunstmatig verwarmd zoetwater in gematigde klimaten. In 2014 rapporteerden onderzoekers in het tijdschrift "PLOS Neglected Tropical Diseases" over een studie volgens welke meer dan 95 procent van de bekende infecties met Naegleria fowleri met de dood eindigt. (advertentie)

Auteur en broninformatie


Video: 92-jarige vrouw zwemt nog bijna elke dag